Action! Własne Graphics(), Position(), Plot(), Drawto() i Print().

Nie znam asm, ale na podstawie tego co można znaleźć w kilku moich ulubionych książkach udało mi się stworzyć procedurki do rysowania i pisania na ekranie. Dumny jestem z printa, który wykorzystuje feature Actionowego „string constant”, czyli fakt, że element zerowy łańcucha napisu zawiera długość napisu, którą wydłubujemy w asm i podajemy w ICBLL, określając długość bufora.

MYGR.ACT

include "H1:ASMINC.ACT"
proc main()
int r
card savmsc=88
card textaddr=660
byte bkg=710
byte array dltb=[ 112 112 112 66 96 159 72
112 158 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8
8 8 8 8 65 78 158 ]
card dlist=560
graphics(3)
bkg=0
dlist=dltb
textaddr=40800
savmsc=40560
print("ACTION! rules")
for r=0 to 18 step 2 do
 plot(0+r,0+r) drawto(0+r,10+r)
 plot(0+r,10+r) drawto(10+r,10+r)
 plot(10+r,10+r) drawto(10+r,0+r)
 plot(10+r,0+r) drawto(0+r,0+r)
od
do od

MYLIB.ASM

           org $600
graphics   pha
           ldx #$60
           lda #close
           sta iccom,x
           jsr ciov
           lda #open
           sta iccom,x
           lda <fname
           sta icbal,x
           lda >fname
           sta icbah,x
           pla
           sta icaux2,x
           and #$f0
           eor #$10
           ora #opnino
           sta icaux1,x
           jmp ciov
           rts

;          org $62b
position   sty colcrs
           stx colcrs+1
           sta rowcrs
           rts

;          org $632
plot       jsr position
           ldx #$60
           lda #putchr
           sta iccom,x
           lda #$0
           sta icbll,x
           sta icblh,x
           lda color
           jmp ciov
           rts

;          org $64b
drawto     jsr position
           lda color
           sta atachr
           ldx #$60
           lda #drawln
           sta iccom,x
           lda #opnino
           sta icaux1, x
           lda #$0
           sta icaux2, x
           jmp ciov
           rts

;          org $669
print      clc
           sta $d4
           stx $d5
           ldx #0
           adc #1      ;leave 0-th element
           sta icbal,x
           lda #putrec
           sta iccom,x
           lda $d5
           sta icbah,x
           lda #0
           sta icblh,x
           ldy #0
           lda ($d4),y  ;buflen from string
           sta icbll,x  ;constant's 0-th element
           jsr ciov
           rts

atachr     equ $2fb
drawln     equ $11
opnino     equ $c
icaux1     equ $34a
icaux2     equ $34b
fname      dta c 'S:'
colcrs     equ $55
rowcrs     equ $54
putchr     equ $0b
icbal      equ $344
icbah      equ $345
iccom      equ $342
icbll      equ $348
icblh      equ $349
color      .db 1
ciov       equ $e456
putrec     equ $9
getrec     equ $5
open       equ $03
close      equ $0c

Przy tego typu łączeniu kodu asm z Action! adresy procedur najbezpieczniej wziąć z listingu wygenerowanego madsem (opcja -l:ASMINC.lst).

ASMINC.ACT

proc graphics=$600(byte m)
proc position=$62B(card c, byte r)
proc plot=$632(card c, byte r)
proc drawto=$64B(card c, byte r)
proc print=$669(card msg)

Wiem że da się to zrobić lepiej ale i tak jestem z siebie dumny🙂

Jak widać Action przekazuje parametry procedur przez akumulator i rejestry X i Y (a jeśli jest ich więcej, również przez stronę zerową). W print() adres napisu maglujemy w postaci LSB,MSB. MYLIB.ASM madsujemy i cat-ujemy MYLIB.OBX z binarką MGR.XEX.

Ciekawe jest to, że powyższy przykład w Action! po kompilacji z Runtime Action! albo uruchomieniu z cartem się wykrzacza, a działa po „zlinkowaniu” z ASMLIB.obx. Domyślam się, że chodzi o współrzędne podawane plot() i drawto(). Zapewne w przypadku procedur z carta i runtime generują one coś w stylu error 141, a procedurki w asm nie sprawdzają zakresu współrzędnych i jadą dalej poza pamięcią obrazu… Na chwilę obecną nie jestem w stanie tego lepiej wytłumaczyć. Ważne że działa.

Konwertować do bloków kodu [] mi się tego póki co nie chce, ale pewnie niebawem i to przetrenuje.

Kolejny, ważniejszy krok, to stworzenie procedur piszących bezpośrednio do pamięci ekranu danego trybu graficznego. JHusak kiedyś wspominał o szybkim plot(), jest nawet o tym wzmianka w FAQ o Action! atarionline.pl, ale od jakiegoś czasu ten link się zapętla.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s